27 april 2017

Mästarmötet med Göran Söllscher & Mats Bergström

blev en succé!

Teatersalongen var i stort sett full när två av våra mest folkkära och uppskattade gitarrister – Göran Söllscher och Mats Bergström – strålade samman på Laholms Teater för första gången på över tjugo år i ett mästerligt möte!

Stående ovationer efter föreställninnge!

.

1 februari 2018 på Laholms Teater

Musica Vitae med "Fanny och Felix"

Musik av Fanny och Felix Mendelssohn samt tonsättare i deras närhet i 1800-talets Berlin. Det fanns en tid när kvinnors komponerande var en synd. Vi berättar historien om Fanny och Felix Mendelssohn och deras starka syskonkärlek. Fanny fick trots sin exceptionella talang få tillfällen att publicera sin musik, och då endast i sin brors namn.

Oktoberfest - 27 oktober 2017 Strandhotellet, Mellbystrand

Oktoberfesten var årets stolligaste evenemang med norska duon Polka Bjørn och Kleine Heine samt Halland Wiener und Bierkapelle!!

Oktoberfesten - ett samarbete mellan Kultur i Halland, Strandhotellet Mellbystrand och Laholms Konsertförening.

18 oktober 2016

Emil Jonason & Peter Friis Johansson

Worst of Emil and Peter

Klarinettisten Emil Jonason och pianisten Peter Friis Johansson är två unika solister som tillsammans vill utmana konventionerna och kickstarta en ny musikalisk era. Worst of Emil & Peter är en ny typ av konsert med två av Sveriges mest framgångsrika klassiska musiker.

Emil Jonason blev känd över hela världen när han framträdde som solist 2012 vid Nobelprisceremonin i Stockholms konserthus. Peter Friis Johansson har varit en återkommande solist i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester. De är entreprenörer och experimentalister, Rising Stars och Artists in Residence.

Ett smakprov från föreställningen

8 april 2017

Laila Biali - Internationell jazzstjärna

Den prisbelönta kanadensiska pianisten och sångerskan, Laila Biali, har uppträtt på North Sea Jazz Festival, Tokyo Cotton Club, och Carnegie Hall. Hon har turnerat med Grammy Award vinnare som Chris Botti, Paula Cole och Suzanne Vega och Sting.

Laila blandar jazz och pop på ett lättsamt och unikt sätt och live ackompanjeras hon av fantastiska musiker.

Här ett smakprov: https://www.youtube.com/watch?v=6YjXntZyjAE

Laila Bialis Hemsida

1 oktober 2017

Eric Ericsons kammarkör - Sven-David Sandström 75 år

En fullsatt buss med 60 medlemmar i Laholms Konsertförening åkte in till Halmstad och Martin Luthers Kyrka. Vi fick uppfyllas av Sveriges kanske bästa kör. En stor upplevelse!

Eric Ericsons kammarkör uppmärksammar att Sven-David Sandström fyller 75 år 2017. De blickar både bakåt och framåt genom att framföra verk av tonsättare han inspirerats av samt verk av elever till honom.

Konserten var ett samarrangemang med Martin Luthers kyrka i Halmstads församling, Halmstads Kammarmusikförening. Kultur i Halland och Laholms Konsertförening.

19 oktober 2017

Scania Consort med "From Sweden with Bach" på Laholms Teater

Scania Consort är Skånes egen ensemble för tidig musik och utgörs av några av Nordens främsta barockmusiker. Musikerna är lika hemma på ett stort internationellt konsert- eller operahus som på en liten intim kammarmusikscen. M

19 mars i Osbecksgymnasiets aula

Olle Persson & Mats Jansson med "Regnet och kärleken".

En poetisk fantasi om regnet och kärleken. Sånger av Ned Rorem, Tor Aulin, Lille Bror Söderlundh, Jean Sibelius, Wilhelm Peterson-Berger och Edvard Grieg.

Olle Persson, baryton

Mats Jansson, piano